کودک و خانواده

گاهی اوقات خانواده تمام چیزی است که شما برای گذراندن یک روز به آن نیاز دارید💙

تقویت یادگیری در بین اعضای خانواده

1400/10/25 20:50
نویسنده : elnaz
71 بازدید
اشتراک گذاری

تقویت یادگیری در بین اعضای خانواده
کودک آنلاین: والدین می‌توانند لذت افزایش قدرت یادگیری فرزندان خود را از طریق روش‌های مشارکتی گوناگون تجربه کنند؛ روش‌هایی نظیر پرورش عشق به مطالعه در کودکان که شامل شناخت فرهنگ، انواع هنرها، محیط‌زیست، اکتشاف، علوم رایج، مسائل سیاسی و جهانی است.
این فهرست می‌تواند شامل بسیاری از موارد دیگر باشد. البته اطلاعاتی که در اینجا ارائه‌شده، فقط تعداد کمی از روش‌های موجود را در برمی‌گیرد. بامطالعۀ انواع کتاب‌های مناسب، می‌توانید دامنۀ یادگیری فرزندتان را گسترش دهید.
 منزل شما درواقع اولین آزمایشگاه یادگیری است. آموزش مهارت آشپزی و آگاهی‌هایی دربارۀ آشپزخانه، ابزار مؤثری برای آموزش است. دایره المعارف ها، اطلس‌ها و کره‌های جغرافیایی، به گسترش افق دید فرزندتان کمک می‌کنند و عشق آشنایی با جغرافیا را در او فراتر از اتاق نشیمن می‌برند.
خمیربازی، نقاشی با آبرنگ، شن‌بازی و سفالگری، به کودکتان امکان می‌دهد درزمینۀ هنرهای مختلف، چیزهای خلاقانه‌ای کشف کند. بازی کردن با انواع پازل، لِگو، قطعات ساختمان‌سازی و دیگر انواع اسباب‌بازی سازه‌ای، مهارت‌های تجسمی را به کودکان می‌آموزد و خلاقیتشان را پرورش می‌دهد.
بازی‌های صفحه‌ای، به کودکان کمک می‌کند تا بردوباخت را یاد بگیرند و برای پرورش روحیه سالم رقابت جویانه در آن‌ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اجازه ندهید که همیشه فرزندتان برندۀ بازی باشد.
نواختن پیانو یا گیتار یا هر ساز دیگری توسط یکی از والدین که به‌طور آماتور درزمینۀ موسیقی کار می‌کند، می‌تواند مبنایی برای همراهی کودک در آواز خواندن یا نواختن گروهی باشد. جمع‌آوری صفحه و یا نوارهای صوتی و گوش دادن به نوارهای قصه (منظور نوارهایی است که بدون تصویر هستند)، باعث پرورش مهارت‌های شنیداری کودکان می‌شود.
حتماً به دنبال یافتن فرصت‌های مناسبی برای حضور در اجتماعات باشید. شاید موزه‌های هنری، پارک‌ها، سالن‌های کنسرت، موزه‌های تاریخ طبیعی، آکواریوم‌ها، رصدخانه‌ها، مراکز آشنایی با طبیعت، موزه‌های کودک و مراکز نمایشی، بسیار نزدیک‌تر از آن باشد که فکر می‌کنید.
اگر در برنامه‌ریزی مسافرت‌ها یا بازدیدهایی که از مکان‌های مختلف دارید، کودکتان همراهتان باشد، درواقع برای او ارزش قائل می‌شوید. یادگیری نحوۀ تقاضا برای دریافت دفترچه‌های راهنما، نقشه و اطلاعات سفر، مهارت خوبی درزمینۀ رشد کودک است.
اگر کودکان بتوانند در برنامه‌ریزی سفر و مکان‌هایی که قرار است از آن‌ها بازدید شود، شرکت داشته باشند، مسافرت رفتن برایشان جالب‌تر می‌شود.
 



استفاده از دوربین و ضبط‌صوت در طول مسافرت، به یادگیری کودکان، ثبت خاطرات و دانسته‌هایشان غنای بیشتری می‌بخشد. استفاده از یک ضبط‌صوت که با نوار کاست بسیار کوچک کار می‌کند و یا یک دوربین دیجیتالی کوچک، کمتر دست و پاگیر است تا یک دوربین ویدئویی و می‌تواند مانند یک مجلۀ شفاهی برای کودک باشد و به همین ترتیب، ابزاری مناسب برای مصاحبه باکسانی است که در طول راه با آن‌ها ملاقات می‌کند.
شاید مصاحبه ضبط‌شده با یک جنگلبان روی نوار، برای کودک پیغامی ماندگار دربارۀ حفظ محیط‌زیست داشته باشد و کودکتان از طریق پیاده کردن مصاحبۀ ضبط‌شده بر روی کاغذ، برقراری رابطه و گوش کردن مجدد به آن، مطالب عنوان‌شده را بهتر به خاطر خواهد آورد.
وقتی بتوانید مسافرت یا فعالیت‌های اجتماعی خود را با آموزش‌های مربوط به مدرسه فرزند خود ارتباط دهید، سبب می‌شود که مطالب با آنچه در مدرسه ارائه می‌شود ربط پیدا کند.
مزارع کشاورزی برای کودکان شهری و حومۀ شهر، زمینه‌ساز کشف‌های جالبی است. مشاهدۀ رشد نیشکر یا ذرت به‌طور مستقیم، باعث می‌شود که کودکان نحوۀ رشد محصولات کشاورزی را بهتر درک کنند. صحبت کردن با پرورش‌دهندگان گیاه یا کشاورزان، دربارۀ مشکلاتی که در طول کار با آن مواجه می‌شوند و ضبط مصاحبه‌ها روی نوار، زمینۀ شناخت تخصصی کودک شما و هم‌کلاسی‌هایش را به وجود می‌آورد.
همچنین بازدید از شهرهای مختلف و آموختن مطالب تازه دربارۀ آن‌ها نیز مهم است. به یاد داشته باشید که صحبت کردن با افراد مختلف نیز جنبه‌های عمیق‌تری به این مسافرت‌ها می‌بخشد.
با رفتن به منزل مادربزرگ و پدربزرگ یا یکی از آشنایان مسن، تاریخ برای کودکان شکل ملموسی پیدا می‌کند. مطرح کردن سؤال‌هایی درزمینۀ تاریخ اجتماعی که به کمک فرزند خودتنظیم کرده‌اید، می‌تواند برای کودکتان، خودتان و آن فرد مسن جالب باشد.
البته این خطر شاید وجود داشته باشد که فرزندتان به دلیل آشنایی بافرهنگ‌های مختلف، دچار سردرگمی شود. اگر شما به ادامه این کار علاقه‌مند هستید، اما کودک علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، شاید این نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه روند این فعالیت را کندتر کنید یا بعضی از فعالیت‌هایی را که مربوط به بزرگسالان است، بدون همراهی بچه‌ها ادامه دهید.
نکتۀ مهم آن است که والدین، یعنی هم پدر و هم مادر، علاقۀ یکسانی نسبت به این موضوع داشته باشند. متأسفانه اگر یکی از والدین، دربارۀ ادامۀ تمرین حرکات موزون یا فعالیت‌های هنری، ساز مخالف بزند و نظر منفی داشته باشد، احتمالاً بعضی از کودکان مجبور می‌شوند برای دستیابی به تجربه‌های فرهنگی مبارزه کنند.
به نظر می‌رسد راه‌حل این مشکل، آن باشد که علائق و دل‌بستگی‌های حقیقی کودک را پرورش دهید و از افراط کردن دراین‌باره خودداری کنید.
اگرچه مدرسه زمان زیادی را صرف آموزش مهارت‌های لازم به فرزندتان می‌کند، درواقع والدین تأثیرگذارترین آموزگاران کودک هستند.
اگر بتوانید از تحت‌فشار قرار دادن کودک خود بپرهیزید و قبول کنید که فشار بیش‌ازحد می‌تواند سبب بی‌علاقگی شود، الگویی که از عشق به زندگی و یادگیری به آن‌ها می‌دهید، بهترین فرصت را برای فرزندتان به ارمغان خواهد آورد.
منبع: کلیدهای پرورش کودک تیزهوش
تقویت یادگیری در بین اعضای خانواده

پسندها (2)

نظرات (0)